Skobranschens tidning Skomagazinet distribueras till Sveriges skoåterförsäljare, mode- och lifestylebutiker som säljer skor samt de stora skokedjorna i Sverige och övriga Skandinavien.

Här läser ni först om de nya skotrenderna. Vi rapporterar bland annat från alla de viktiga sko- och modemässorna i Europa.

Nyheter, intervjuer och fördjupningsreportage i varje nummer. Spännande porträtt av människorna i branschen. Statistik och marknadsanalyser.

Vi håller även koll på vad som händer på gatan och i sociala medier.

Populära artiklar ur tidningen

Shopping
Framtidens konsument
Färre saker, men med högre kvalitet. Framtidens konsument väljer kvalitet framför kvantitet. Något som kommer att få betydelse för skobranschen.
Read more.
Skostället i Trosa
2020 ett av Skoställets bästa år – Kerstin har hittat ett vinnande koncept
Mitt under pågående coronapandemi har Skostället i Trosa varit nära att slå sitt gamla försäljningsrekord från 2011. –  Vi snubblar
Read more.
Skosalongen
Jonas Ericsons nya satsning – TUFF TEST I NEPAL
När han hängde med armarna runt ett träd med skenande puls, förbannade han sig själv. Men det gick snabbt över.
Read more.
Helena Waker
Efter pandemin – Kundernas nya behov
Våren och vaccinet. Det stundar ljusare tider, och när pandemin är över kommer kunderna att ha nya behov. Det menar
Read more.

Skomodebloggen

Skomodeblogen vänder sig till konsumenterna som vill bli uppdaterade med de senaste trenderna.

Kika in du oxå!

Hänt i branschen

Covid-fri mässa i Riva del Garda i januari

Mässan i Riva del Garda kommer att hållas som planerat den 15–18 januari.Det skriver Roberto Pellegrini, ordförande för Riva del Garda Fierecongressi som organiserar mässan, i ett brev till utställare och besökare. För att få tillträde till mässan krävs att man kan...

Framtidens konsument

Färre saker, men med högre kvalitet. Framtidens konsument väljer kvalitet framför kvantitet. Något som kommer att få betydelse för skobranschen. Det är det engelska trendföretaget WGSN som presenterar framtidens konsument. Konsumenterna blir alltmer medvetna om...

2020 ett av Skoställets bästa år – Kerstin har hittat ett vinnande koncept

Mitt under pågående coronapandemi har Skostället i Trosa varit nära att slå sitt gamla försäljningsrekord från 2011. –  Vi snubblar på målsnöret, säger ägaren Kerstin Halmsjö. Hade vi kunnat ha mellandagsrea som vanligt hade vi slagit det. Trosaborna är lojala kunder....

Jonas Ericsons nya satsning – TUFF TEST I NEPAL

När han hängde med armarna runt ett träd med skenande puls, förbannade han sig själv. Men det gick snabbt över. För Jonas Ericson gör ingenting halvhjärtat. När han bestämde sig för att satsa på vandringskängor i sin butik Skosalongen, var han självklart tvungen att...

Efter pandemin – Kundernas nya behov

Våren och vaccinet. Det stundar ljusare tider, och när pandemin är över kommer kunderna att ha nya behov. Det menar Helena Waker, vd för Stockholm Fashion District, som uppmuntrar alla skobutiker att vässa sin service, ta emot kunderna med kärlek och omtanke samt...

Nude of Scandinavia – Minimalismens mästare

Enkel, ren design med hållbara material och produktion i Italien, den perfekta mixen av mode och komfort. När Stefan och Angelique Thunholm bestämde sig för att starta Nude of Scandinavia, visste de exakt vad de ville skapa. För några år sedan flyttade Nude of...

Rizzos Lars Fins:”Vi är tjuriga och har ett fantastiskt gäng”

Lars Fins är retail-veteranen, känd för sitt driv, som ska rädda krisande Rizzo Group. Många ser det som ett kamikaze-uppdrag, men själv tror han på det nya konceptet. Och på ett liv efter pandemin. När Lars Fins tackade ja till att bli vd och koncernchef för Rizzo...

Ökad skoförsäljning i mars – men fortsatt tufft

När SCB presenterar sitt preliminära detaljhandelsindex för mars 2021, visar skobranschen plus för första gången sedan pandemin startade. Försäljningen av väskor och skor ökade med 28 procent enligt SCB, medan stilindex från Svensk Handel Stil visar en uppgång med 8,8...

Jennie vågar satsa under krisen – öppnar helt ny skobutik

I den värsta krisen kanske någonsin för skobranschen vågar Jennie Herbst öppna en ny skobutik i Karlshamn. – Visst kan det vara tufft att öppna i de här tiderna, men då får man vara lite mer kreativ och komma på coronasäkra event, säger den 32-åriga entreprenören....

“The shoe must go on”
Nu öppnar de fysiska mässorna upp igen

“The shoe must go on”. Det menar arrangörerna av Expo Riva Schuh som planerar för en fysisk mässa i Riva del Garda i juli. Men först ut att återgå till en fysisk mässa är Pitti Uomo i slutet av juni. Efter en säsong av digitala mässor, börjar nu allt fler länder sakta...

Hör av dig!

073 969 07 77