Skobranschens tidning

Skobranschens tidning

Skobranschens tidning Skomagazinet distribueras till Sveriges skoåterförsäljare, mode- och lifestylebutiker som säljer skor samt de stora skokedjorna i Sverige och övriga Skandinavien. Här läser ni först om de nya skotrenderna. Vi rapporterar bland annat från alla de...
Hopp för branschen

Hopp för branschen

Välkommen till ”nya” Skomagazinet. Nya i bemärkelsen ny form. Innehållet är detsamma. Skomagazinet är fortfarande den tidning i landet som ska bevaka skobranschen bäst och mest. Här får ni nyheter och viktig information blandat med inspirerande och intressanta...
Egen butik i Stockholm för Cinnamon

Egen butik i Stockholm för Cinnamon

En gammal blomsteraffär har förvandlats till en fräsch skobutik när Cinnamon öppnar sin första egna butik i Stockholm. Här visas hela sortimentet. – Och lite till, säger Cinnamons grundare Ninni Jonsson. Cinnamon har en konceptbutik i Göteborg och en butik som ligger...
Väskor ger merförsäljning i skobutikerna

Väskor ger merförsäljning i skobutikerna

Allt fler skohandlare väljer att komplettera sitt sortiment med väskor för att ge kunden en större upplevelse i butiken. Men förhoppningen är förstås också att öka merförsäljningen i en allt hårdare konkurrens. – Vi har sett en tydlig ökning av skohandlare bland våra...
E-handeln växte med 16 procent 2017

E-handeln växte med 16 procent 2017

Den svenska e-handeln växte med 16 procent under 2017. Det motsvarar en försäljning på 67 miljoner kronor. E-handeln utgör nu 8,7 procent av den totala detaljhandeln. Det är E-barometern, som PostNord ger ut i samarbete med Svenska Digital Handel och HUI Research, som...
Optimistisk prognos för modebranschen 2018

Optimistisk prognos för modebranschen 2018

Efter ett tufft 2017 spår Mc Kinsey Global Fashion Index att modeindustrin ökar sin försäljning med mellan 3,5 och 4,5 procent under 2018. Branschen har länge präglats av ovisshet, men för första gången på länge anas nu en försiktig optimism. De två ord som cheferna...
Josefin vill förändra branschen

Josefin vill förändra branschen

Andrew är skon som kommer från glada kor Här är skon som ska sätta riktigt djupa avtryck i framtiden. Med full transparens och total spårbarhet är målet för designern Josefin Liljeqvist att förändra förhållandena för djuren, inte bara i Sverige utan i hela värden. –...
Nytt koncept för Nordstrom

Nytt koncept för Nordstrom

En butik utan varor Butiker och shoppingcentra måste se sig själva som en mötesplats istället för ett ställe där människor handlar. Det menar retail-experterna. Amerikanska Nordstrom har lyssnat och lanserar nu ett butikskoncept som helt saknar varor. Sociologen Ray...
SOLESTORY Raketen på e-handelshimlen

SOLESTORY Raketen på e-handelshimlen

De svenska e-handelsbolagen har en närmast explosionsartad omsättning. Payson har kartlagt Sveriges största e-handelsraketer. På andra plats kommer sneakersbutiken Solestory som på ett år har ökat sin omsättning med 47 718 procent. Solestory startade som en nätbutik i...
Micam

Micam

Öljetter i olika storlekar på skorna är en stor trend våren/sommaren 2018 om vi ska tro utställarna på the Micam. Här finns också tjocka sulor kvar på sneakers, ännu tjockare än tidigare och gärna med dekorationer som till exempel ränder. Sulor och klackar fortsätter...