Våren och vaccinet. Det stundar ljusare tider, och när pandemin är över kommer kunderna att ha nya behov.
Det menar Helena Waker, vd för Stockholm Fashion District, som uppmuntrar alla skobutiker att vässa sin service, ta emot kunderna med kärlek och omtanke samt tänka nytt.

Skobranschen är en av de hårdaste drabbade branscherna under pandemin.
– Vår bransch har kämpat mycket, jag är så imponerad av alla företagare och övriga i branschen, säger Helena Waker.
Själv har hon lärt sig ”otroligt mycket” och fått nya insikter som hon tar med sig in i 2021.
– Om man tittar mot nästa höst och tänker att allt har fungerat med vaccinet, då finns det ett stort behov av att gå i butiker och handla det som vi har väntat med att köpa under pandemin, och alla nya tillfällen, bröllop, student och konferenser med mera. Det kommer att gynna våra led och tänk vad roligt vi kommer att ha tillsammans med kunderna.

– Butikerna har aldrig varit mer beredda på att ta emot kunden och ingen av oss kommer någonsin mer att ta en kund för given. Många butiker och företagare har gått tillbaka till sin core, hittat tillbaka till det man står för. Man kanske hade glömt bort det och tagit vissa saker för givna. Nu har man tvingats tänka till och vara strategisk. Vi har lärt oss mycket, till exempel hur viktigt det är med hög service och att tillgodose kundens behov. Många butiker har börjat med hemleveranser och jag vet flera butiker som har haft bokade kundmöten. Det är sådant som jag tror är här för att stanna.

Ett flertal butiker har haft merparten av sin försäljning med bokade kunder utanför ordinarie öppettider.
– Det blir så mycket personligare då och har man en modebutik vill ju kunden ofta köpa hela konceptet med kläder och skor. Att få hjälp med det är ett efterfrågat behov. Om jag som kund kommer in i en butik med pengar och behov och säljaren inte ser mig eller är upptagen så går jag ju ut och butiken tappar mig. Varför inte gå med i till exempel Boka direkt, så att kunderna kan boka in ett möte lika enkelt som ett frisörbesök. Det kan vara ett bra sätt att konkurrera med näthandeln för de fysiska butikerna.

Framtidens butik gör plats för bokade tider och öppnar upp när folk är lediga och har tid att shoppa

Näthandeln har gått bra under coronapandemin.
– Det är ett bekvämt sätt att handla, men vi är sociala varelser och skor är något man gärna vill prova så man slipper skicka tillbaka dem om de inte passar. Här ska vi i branschen bli bättre på att berätta om hälsofördelarna med en bra sko.
När e-handeln följer upp alla köp och ser vad och när kunderna handlar har det visat sig att de flesta varor klickas hem på söndagskvällen.
– Då är de fysiska butikerna stängda, och man lämnar säljplatsen till näthandeln. De fysiska butiker har ofta öppet måndagsförmiddagar när alla är på jobbet och inte kan handla i samma utsträckning. Framtidens butik gör plats för bokade tider och öppnar upp när folk är lediga och har tid att shoppa. Det handlar om att lösa kundernas problem och behov och då behöver man veta vilka tidpunkter de här behoven finns.

Butikerna måste också erbjuda mer än produkter och ett bra pris menar Helena Waker.
– Vi vet till exempel att hållbara produkter är något som efterfrågas mer och mer. Det gäller att ligga steget före, vara ännu mer påläst när det gäller det personliga mötet och servicen. Det finns en stor potential att utveckla försäljningen om man personifierar den. När jag kommer in i en skobutik är det sällan någon som till exempel frågar hur mina fötter mår, som kollar vilken läst som passar mina fötter bäst. Tänk att ha en person i butiken som klämmer igenom foten och kanske talar om att dina skor har med dina ryggproblem att göra. Man kan ha en stylist, ortoped, massör eller naprapat som man samarbetar med. Det gäller att vara kreativ för att möta kundens behov.

Här har också leverantörerna en viktig funktion att fylla.
– Leverantörens roll är inte bara att komma med nya kollektioner, utan också att inspirera till försäljning och utbilda alla säljare i butiken. Självklart också ta hand om sina kunder med lika mycket kärlek och omtanke. Nu måste vi samarbeta närmare.

Helena Waker talar sig också varm för kompetensutveckling.
– Vi är många inom branschen som gör eller ska eller borde göra ett kompetenslyft nu. Bygg inte altan under de här månaderna som är kvar av pandemin, lär dig istället allt du behöver för att utveckla dig själv och ditt företag eller professionalism. Lyssna på föreläsningar om framtidens retail och e-handel, var nyfiken, stärk upp dig själv inom digital utveckling. Jag pratade med en 60-åring för ett tag sedan som sa att ”det är ingen idé nu när jag börjar bli gammal”. Det är helt fel, det är ju den kompetensen vi behöver och när den plussas på med de nya kompetenserna blir det outstanding. Alla behövs.

Av: Agneta Trägårdh
Foto: Pressbild