”Expo Riva Schuh handlar mest om volymer, men jag älskar mode”
Själv älskar hon Jimmy Choo-skor, men på hennes mässa visas mest skor av lägre modegrad.
Carla Costa är chef för utställningarna i Riva del Garda Fierecongressi, där Expo Riva Schuh är den viktigaste mässan. En mässa som har gynnats av krisen i skosektorn.
Den här gången visar sig Riva del Garda från sin allra bästa sida. Solen gassar och det är 30 grader varmt. När mässan stänger för dagen samlas utställare och besökare på uteserveringarna och njuter av de ljumma kvällarna.
– Det här har alltid varit en mässa, där man blandar affärer med nöje, business and pleasure, säger Carla Costa. Både våra utställare och besökare är glada över att komma hit till vackra Riva del Garda. Det är lite av vår styrka, speciellt i juni, och därför kan vi aldrig flytta på mässan. Den kommer att stanna kvar här. Vi planerar att bygga till en byggnad för att både kunna förbättra vår service vad gäller till exempel restauranger och för att få mer utrymme för utställarna. Vi arrangerar sju olika mässor här, men Expo Riva Schuh är den viktigaste, både för oss och regionen.
Expo Riva Schuh arrangeras andra veckan januari och andra veckan i juni varje år.
– Och så kommer det att förbli, säger Carla Costa. Vi har satt upp datumen på vår hemsida ända fram till 2025 eller något sådant.
Nästa år är det 45 år sedan tio tyskar lade grunden till mässan och junimässan 2018 blir således den 90 upplagan av Expo Riva Schuh.
– Det kommer att bli flera överraskningar för utställare såväl som för press och besökare, lovar Carla Costa. Vad är hemligt än, men det kommer att bli en stor fest, så mycket kan jag avslöja.
Expo Riva Schuh är säsongens första mässa och är inte bara viktig i Europa, hit kommer utställare från hela världen.
– Kina har valt oss som det perfekta stället att visa sina produkter på och på den här mässan har vi 150 utställare från Indien. Här har de möjlighet att visa upp sin produktion och att sälja till hela världen. Nu när GDS har lagts ner, har Expo Riva Schuh blivit ännu viktigare.
Expo Riva Schuh har alltid varit en mässa där man blandar affärer med nöje, business and pleasure.
På mässan visas mycket basmode, mycket komfort.
– High fashion hör hemma på the Micam i Milano, säger Carla Costa. Men utställarna på Micam, stora varumärken som Tods, kommer hit för att hitta bästa fabrikerna för sin produktion. De tillverkar sina skor i Kina, Vietnam och Indien. Och det är här de knyter kontakterna.
Kina är fortfarande ett viktigt land när det kommer till produktion av skor och de kinesiska utställarna blir fler och fler.
– Men lönerna höjs där och tillverkarna börjar snegla åt andra håll. Under de senaste fem åren har vi påbörjat ett nytt projekt för Expo Riva Schuh, där vi hjälper våra kunder att hitta nya marknader. Vi har varit i Sydafrika, som vi tror mycket på som skoproducentland, och vi planerar att åka till Ryssland och Bulgarien.
En mässa överlever inte längre om den inte är något mer än bara ett ställe för utställarna att visa upp sina nya kollektioner två gånger om året. Den digitala närvaron är därför lika viktig för Expo Riva Schuh som för alla andra inom skosektorn.
– Vi ser oss som en viktig partner till köparna. Mässan ska vara en plattform där vi knyter ihop utställare, besökare och köpare, vi är länken mellan dem. I dag är det omöjligt att separera offline från online. Utställarna måste vara kopplade till köparna både före och efter själva mässan. Köparna behöver veta vilka de ska besöka på mässan, vad de ska köpa och vart de ska gå. De måste kunna förbereda sig på nätet. Kommunikationen behöver förbättras och där har vi en viktig funktion att fylla.
Italien är ett skotillverkarland med gamla anor. Men de senaste åren har det varit tufft för den italienska skobranschen.
– Det har varit tuffa tider i Italien, men om vi tittar på andra länder kan vi se att skosektorn växer. Och det är också sant att det är kris i skomodebranschen, men eftersom Expo Riva Schuh mer handlar om volymer än om skor med hög modegrad, har vi faktiskt gynnats av krisen. Hit kommer många stora kedjor och handlar stora volymer. Den italienska skoindustrin är stark på mode, men den är inte så representerad här på mässan. Hit kommer representanter från hela världen.
Även om Expo Riva Schuh inte handlar så mycket om modegrad, älskar Carla Costa mode.
– Inte bara skor, utan även kläder och smycken. Allt från den världen. Jag kommer från den världen, under många år jobbade jag med mode för stora varumärken i Milano. Det händer att jag saknar Milano, trots att jag är född i den här regionen och tycker att den är väldigt vacker. Jag vet att det har ryktats om att Expo Riva Schuh skulle flyttas till Milano, men det ryktet hoppas jag att vi nu kan ta död på en gång för alla.
High fashion hör hemma på the Micam i Milano. Men utställarna på Micam, de stora varumärkena, kommer hit för att hitta bästa fabrikerna för sin produktion.
Carla Costa är mässchef för Riva del Garda Fierecongressi, där Expo Riva Schuh är den viktigaste mässan.
– Att mässan ligger i vackra Riva del Garda är vår styrka, säger Carla Costa.
Text: Agneta Trägårdh