Hon är vd:n som lyckades med det ingen annan har klarat av. Att ena modebranschen och samla den på ett och samma ställe. Helena Waker och hennes team har skapat ett unikt modenav i Nacka Strand. Nu planerar hon för nästa steg i utvecklingen av Stockholm Fashion District, som ska bli en ledande internationell affärsmötesplats för framtidens modehandel i Sverige och Norden.

Helena Waker är så långt ifrån en traditionell hierarkisk vd som man kan komma. Inget tjusigt vd-rum med mörk träpanel så långt ögat kan nå. Hon har inte ens ett eget rum i Stockholm Fashion District.
– Kan vi sitta i Skohuset och prata, så jag kan öppna dörren om någon kommer, säger hon.
Tjejen som började sin modekarriär som 17-åring med att sälja nylonstrumpbyxor på NK, har byggt upp en platt organisation, där alla har ett eget ansvar. Och hon berömmer mycket hellre sina medarbetare än pratar om sig själv.
– Jag är ingen detaljmänniska, jag har mer ett helikopterperspektiv och tycker att alla ska ha sitt eget projekt att driva. Nästan alltid överträffar min personal mina förväntningar. Vi är bra på att se varandras fördelar och lyfta upp dem. Vissa perioder är det mer stressigt än andra, då är det viktigt att alla gör det de ska och står bakom varandra. Vi respekterar varandra och det gör att vi är ett starkt team. Framförallt finns det mycket humor och glimten i ögat, det är viktigt att ha roligt när man jobbar så hårt som vi gör. Jag hade aldrig kunnat driva det här projektet utan Agenturföretagens ordförande Janne Björnum och mitt fantastiska team.
Helena Waker har en lång och gedigen erfarenhet från retail. Från disken med nylonstrumpbyxor, pluggade hon vidare på Universitetet och IHM, avancerade till butikschef på NK och sedan vidare till export-, försäljnings- och marknadschef för olika svenska varumärken både i Sverige och internationellt.
– Men när jag fick barn upptäckte jag att det livet inte var förenligt med livet som tvillingmamma.
Istället köpte Helena och hennes man en större leksaksbutik i Stockholm. Tillsammans med ytterligare en delägare byggde de upp fem butiker, som så småningom omsatte 64 miljoner och hade 60 anställda.
Samtidigt startade Helena en Lifestyleagentur tillsammans med en kompanjon.
– Det var vi som började sälja Ceannis, tillsammans med andra svenska modevarumärken, tex DKNY och Fendi accessoarer.
Tvillingar, en kedja med leksaksbutiker och en agentur för livsstilsprodukter. På en och samma gång.
– Jag vet. Det låter helt knäppt, jag brukar inte alltid berätta att jag drev butikerna och agenturen samtidigt. Men jag gillar att arbeta och jag var mycket med barnen också, mina tider var flexibla. Allt var så kul.

När Agenturföretagen kom och ryckte i Helena, sålde hon och hennes man sin del av leksakskedjan till den tredje ägaren och hon överlät agenturen till sin kompanjon.
– Bägge företagen går fortfarande jättebra. Det känns väldigt roligt att haft förmånen att vara med och bygga upp dem. När det gäller butikerna hade jag öppnat så många varumärkesbutiker åt andra, det var spännande att öppna något för sig själv. Någon jul hade vi mycket lego på lager, men inte lika mycket pengar att köpa mat för. Vi skojade då om att vi fick steka legobitar. Men så småningom gick det ju väldigt bra. Så är det att vara entreprenör.
Erfarenheten var ett bra bagage när Helena Waker blev vd för Agenturföretagen.
– Jag kunde baka ihop alla mina erfarenheter och det gör att jag har förståelse för många delar. Det har varit till stor nytta för min roll. Jag har anlitat agenter och distributörer, sålt kollektioner, besökt extremt många butiker över hela Norden, kört på vägarna, ställt ut på mässor, startat butiker och agentur.
Helena trivdes på Agenturföretagen från första stund och speciellt med skobranschen. Det märks. Intervjun avbryts hela tiden av skofolk som vill byta några ord med henne.
– Det är bra människor, bra företagare i skobranschen. Det slår mig ofta att den här branschen består av unika människor. De flesta jobbar hårt, är framsynta. Det bubblar ofta av framåtanda, humor och god företagssed. Från vår sida kan vi tillföra kunskap om vad som ligger runt hörnet. Inte vad gäller modeller och färger, det kan branschen bäst själv. Jag tänker mer på det jag kallar business intelligence, eller handelstrender. Vi kan också få in nya digitala verktyg i branschen. Det finns en stor potential att ta branschen ytterligare steg.
– Vi har fått en väldigt bra mötesplats i Stockholm och vi har hela tiden ansvaret för att utveckla den vidare.
Agenturföreagen har sökt och fått 900 000 kronor från Tillväxtverket för att utveckla modebranschen, där skobranschen är en viktig del, genom bra utbildningar.
– Vi ska ta fram bra utbildningar och ta hit intressanta föreläsare för att hjälpa företagen vidare. Den största potten ska användas till redan etablerade företag som vill utvecklas, men vi ska även jobba med nystartade företag. Att utbilda branschen är egentligen det vi har gjort hela tiden, men pengarna gör det möjligt att stärka det vi gör. Vi är inte vana att få pengar, så vi ska använda dem väl och anlita rätt personer till det här projektet. I och med att vi har så många företag samlade här, ser vi potentialen i att göra saker gemensamt och därigenom vara kostnadseffektiva. Det kommer att bli utbildningar i både Skohuset och Stockholm Showroom. Det kommer att bli allt från korta seminarier till mer avancerade utbildningar i att till exempel ta fram en internationell affärsplan, varumärkesprofilering, digitalisering och juridiska utbildningar.

Agenturföretagens grundvision är att hålla samman medlemmarna.
¬– Det låter lätt, men har inte varit det alla gånger.
När Stockholm Skohus skulle byggas fanns det till exempel många olika viljor som ryckte åt olika håll.
När det blev klart att Helena Waker skulle tillträda som vd för Agenturföretagen, fick hon ett brev från ett 60-tal leverantörer som ville ha ett skohus.
– Ja, det tycker jag att ni förtjänar, tänkte jag. Jag visste att man inte hade fått ihop det tidigare av olika skäl, men jag tyckte att Stockholm förtjänade ett eget skohus. Det finns i alla andra stora städer och vi är bra på skor. Leverantörerna behövde egna showroom.
Flera av leverantörerna ville ha ett hus i Solna och man tittade också på hus där.
– Jag hittade faktiskt den här lokalen i Nacka Strand på nätet. Efter att ha pratat med skokunder visste jag att de gillade området med mässhallarna och Hotel J. Jag visste också att det var viktigt med närheten till mässlokaler för branschens utveckling. Agenturföretagen visste också det här och vi var med i modebranschen när den splittrades, så vi visste att det skulle kunna hända även i skobranschen.
– Vi satt kvällar, helger, dygnet runt och projekterade det här huset. Det hade aldrig ha kunnat ske utan Janne Björnum, Mariette på Skomagazinet och de leverantörer som var pro, det var verkligen ett helt gäng som var med. Agenturföretagen hade aldrig tidigare tagit en så stor risk. Många hade velat skapa ett sådant här hus tidigare, men någon måste ju stå på hyreskontraktet.
Huset var då ett gammalt kontor utan någon som helst likhet med dagens ljusa och öppna skohus.
Från början flyttade 28 leverantörer in i det nyrenoverade skohuset. Sedan dess har det byggts ut och expanderat fyra gånger.
– I dag har vi cirka 40 procent fler företag samlade än när vi började.
Och i höst står ytterligare två nya showroom klara på plan 2, bredvid Wortmann-gruppen. Vilka som flyttar in där är än så länge hemligt.
– Det finns också utrymme kvar för bra huvudkontor, säger Helena Waker.
När Modecenter planerade en flytt från Järla Sjö till Infra City och cirka 20 leverantörer tog kontakt med Helena Waker och frågade om hon kunde erbjuda ett alternativ, fanns erfarenheten från arbetet med att bygga upp Skohuset.
– Vi hade aldrig kunnat bygga Stockholm Fashion District utan den erfarenheten och den kredibiliteten vi skaffat hos fastighetsägaren. Genom den utveckling vi haft i Skohuset, hade vi visat att vi är en pålitlig part.
Stockholm Fashion District är en dröm som gått i uppfyllelse för Helena.
– Jag har alltid drömt om att vi skulle få hit hela modebranschen, ända sedan vi byggde Skohuset. Därför blev jag så glad när jag på senaste mässan mötte en inköpare som gick mellan Skohuset och Stockholm showroom. Han har en butik, där han säljer både herrkläder och skor. ”Förstår du hur mycket tid jag sparar nu när allt ligger på samma ställe”, sa han. Jag som var trött efter allt arbete med mässan började nästan gråta av lycka. Det kändes så komplett och det var en bekräftelse på att vi tänkt rätt. Förra modeveckan och på de mässor jag har besökt under våren har flera inköpare gett oss beröm och tackat för att branschen nu är samlad. Det ger oss massor av energi att ta Stockholm Fashion District vidare.

Fakta Helena Waker, vd Agenturföretagen och Stockholm Fashion District.

Ålder: 49, siktar mot 50.
Familj: Tvillingdöttrar, 15 år, man, mamma och blandrashunden Nisse. ”Man brukar säga att bakom varje stark man, står en kvinna. Jag säger att bakom varje stark kvinna, står en annan stark kvinna. Och i mitt fall även en stark man. Jag hade aldrig kunnat ha det här jobbet utan min man och min mamma, som alltid har ställt upp och hjälpt mig med tjejerna”.
Intressen: Umgås med vänner ”fast tyvärr är det något jag fått ge avkall på, man kan inte hinna allt”, följa med döttrarna på deras fotboll, träna med PT på gym, springa tjejmilen, resa, skidåkning.
Motto: KBK. ”Jag fick det för två år sedan av Mikael Gille på Gilles Agentur. Det står för Kör Bara Kör och betyder att man inte ska tänka så mycket. Om man tänker för länge kanske det inte blir av. Det är bättre att köra på än att tveka. Sedan dess har jag levt efter det.

Fakta Stockholm Fashion District:

Stockholm Shoe House 4 000 kvadratmeter
Stockholm Showroom 8 000 kvadratmeter + ytterligare 2 000 som invigs i samband med mässorna i augusti.

 

– Agenturföretagen har jobbat med skor i 40 år och varit katalysator för branschen lika länge. Skorna är vår kärna och det kommer de att fortsätta vara hur mycket övriga delar än växer. Modecenter började med mode och adderade skor. Här har vi gjort tvärtom.

– När vi skapade Skohuset hade vi aldrig gjort något liknande tidigare. Vi bara tokjobbade. Byggarna fick hembakta bullar varje dag för att de skulle bli klara i tid. När så hela det här projektet med Stockholm Fashion District drog igång, bestämde jag att vi ska fira varje delmål med skumpa för att orka och det kommer vi att fortsätta göra. Livet är värt att firas!

Citat:

Jag är ingen detaljmänniska, jag har mer ett helikopterperspektiv och tycker att alla ska ha sitt eget projekt att driva. Nästan alltid överträffar min personal mina förväntningar.

Det kommer att bli utbildningar i både Skohuset och Stockholm Showroom. Allt från korta seminarier till avancerade utbildningar i att till exempel ta fram en internationell affärsplan.