Välkommen till ”nya” Skomagazinet. Nya i bemärkelsen ny form. Innehållet är detsamma. Skomagazinet är fortfarande den tidning i landet som ska bevaka skobranschen bäst och mest. Här får ni nyheter och viktig information blandat med inspirerande och intressanta porträtt av människor med anknytning till skobranschen. Det är insidan som räknas. Mja, det är något vi alla får höra från det vi är små, och det är naturligtvis sant, men vi vet ju att det är en sanning med modifikation. Det är också viktigt hur innehållet presenteras.

 

Jag har ändå sedan jag tog över tidningen för 4,5 år sedan velat göra om formen. Man vill ju sätta sin egen prägel på det man gör. Men jag ville samtidigt inte bli som alla de chefer som passerat revy under mina år inom dagspressen. De som kom, kavlade upp ärmarna, och gjorde om ettan. Alltså förstasidan. De som lade all sin energi på den nya ettan för att visa vilka visionärer och duktiga tidningsmänniskor de var. När ettan var klar, var också orken slut. De satt i sitt chefsrum och man såg inte till dem så mycket. Helt plötsligt försvann de och så kom det en ny chef. Som gjorde om ettan. Och så där höll det på.

 

Jag ville lära mig branschen, lära känna människorna i den, förstå utmaningarna och glädjeämnena. Det tycker jag att jag har gjort nu. Jag har gjort branschtidningar förut och jag vet att det tar cirka fyra år att komma in ordentligt och lära känna en bransch. Även om det är en bransch man brinner för, som jag för skobranschen, tar det tid. Det är något man måste vara ödmjuk inför. Nu känns det rätt att ge Skomagazinet ett ansiktslyft. Hoppas ni gillar den nya formen. Vi kommer också att satsa mycket mer på vår hemsida. Hålla den uppdaterad och se till att få trafik till den. Vi ska även bli mer synliga på sociala medier. Inom skobranschen pratas det mycket om hur viktigt det är att synas digitalt. Det är lika viktigt för branschtidningen.

 

Hoppas att ni vill vara med på Skomagazinets digitala resa och visa er genom att annonsera på vår hemsida. Som ni vet finansieras Skomagazinet enbart genom annonser. Så annonsera om ni vill ha kvar er branschtidning. Både i tidningen och på vår nya hemsida.Detsamma gäller prenumerationerna, som enbart täcker en del av tryck- och distributionskostnaderna. Det finns de läsare som tycker att tidningen borde vara gratis. Till dem har jag bara två frågor: brukar ni ge bort era skor gratis? Är inte vårt arbete värt något? ”Du får väl alla resor och uppehälle betalt när du åker på mässor”, sa en leverantör till mig nu när jag ringde runt inför marknadsnumret. Svaret är NEJ. Det får jag inte. Att göra en tidning kostar. Och det är ni som bestämmer om den ska finnas kvar.

 

Tidningsbranschen var en av de första krisbranscherna. Ett av de första ”offren” för den nya digitala världen. Nu pratas det mycket om en krisande skobransch. Det finns en stor oro i branschen. Ska nätet ta över och de fysiska butikerna dö sotdöden? Visst är det tufft, visst får handlarna kämpa, visst måste de tänka nytt och visst spiller det över på leverantörerna. Men jag måste säga att jag trodde att det skulle vara värre när vi började samla in siffrorna till årets marknadsnummer. Siffrorna för 2017 ligger ungefär på 2015 års nivå. Och visst har näthandeln ökat, men det är till stor del de fysiska butikerna som också har skaffat sig en nätbutik, som står för den stora ökningen. Jag kan efter alla samtal med både handlare och leverantörer bara konstatera: Trots tuffa tider, finns det en framtidstro inom skobranschen.