Micam Milano

När SCB presenterar sitt preliminära detaljhandelsindex för mars 2021, visar skobranschen plus för första gången sedan pandemin startade. Försäljningen av väskor och skor ökade med 28 procent enligt SCB, medan stilindex från Svensk Handel Stil visar en uppgång med 8,8 procent för skoförsäljningen. Klädförsäljningen ökade med 26,9 procent enligt SCB detaljhandelsindex och med 26,8 procent enligt stilindex.

– Försäljningen i modehandeln återhämtar sig från bottennivåerna för ett år sedan, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, i en kommentar. Vi ska minnas att det var i mars förra året som pandemin slog till med full kraft och över en natt lämnade shoppinggator och butiker tomma. Att mars 2021 skulle bli bättre är föga förvånande och sifforna måste tolkas med försiktighet.

Mats Hedenström
Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.

Mats Hedenström påpekar att läget är fortsatt tufft.
– Rådande restriktioner om hemmaarbete och att inte umgås i större kretsar har en negativ inverkan på kläd- och skohandeln. E-handelsförsäljningen av framförallt kläder har fortsatt att växa och väger upp för en viss del av tappen i de fysiska butikerna. Fortsatt är det dock väldigt många modeföretag som knappt håller sig ovan ytan, och då är det redan många som tvingats lägga ned sin verksamhet.
– Hoppet om vaccination, som ska möjliggöra möten människor emellan, är det ljus i tunneln som hela branschen hyser sitt hopp till. Därför är det glädjande att vaccinationstakten ökat och att allt fler kan träffa sina nära och kära, vilket på sikt bådar gott för modehandeln. Vi ser att det finns ett stort uppdämt behov av att köpa kläder och skor när pandemin är över, säger Mats Hedenström.

Av: Agneta Trägårdh
Foto: Pressbild, Unsplash