Lars Fins är retail-veteranen, känd för sitt driv, som ska rädda krisande Rizzo Group. Många ser det som ett kamikaze-uppdrag, men själv tror han på det nya konceptet. Och på ett liv efter pandemin.

När Lars Fins tackade ja till att bli vd och koncernchef för Rizzo Group, som då hette Venue Retail Group, visste han inte att en pandemi stod för dörren. Men den hann bli ett faktum innan han tillträdde sin nya tjänst den 1 juni 2020.
– Jag kom mitt i eländet med pandemin. Självklart visste jag om bolagets läge, men jag tycker om utmaningar, gillar turnaround-upplägg och är van att kunna påverka och lösa saker. Jag tycker att jag är ganska bra på att hitta lösningar, men pandemin kan ingen rå på. Situationen är rent ut sagt överjävlig och omöjlig att lösa för enskilda individer och företag.
Det är extremt frustrerande, medger han.

Sedan pandemin började har koncernen tappat försäljning på totalt 345 miljoner kronor, vilket är ett tapp på 43 procent.
Men problemen började långt tidigare för bolaget, som har sitt ursprung i Wedins Skor. 1999 köpte Wedins de tre Rizzo-butikerna i Stockholm, och koncepten Wedins, Accent och Rizzo tog form. Mellan 2007 och 2008 avyttrades Wedins och den norska accessoarkedjan Morris köptes. 2009 bytte bolaget namn till Venue Retail Group, ett namn som de senaste åren mest har förknippats med kris och nyemissioner. Ett av Lars Fins första strategiska drag var därför att byta ut namnet mot Rizzo Group, som i stället ska ge positiva associationer och föra tankarna till bolagets starkaste varumärke.

Redan före pandemin, i november 2019, ansökte bolaget om företagsrekonstruktion. Den förlängdes i februari 2020 och i mars kom en konkursansökan. Några dagar senare beslutade styrelsen för Venue Retail Group att återkalla konkursansökan och rekonstruktionen fortsatte fram till den 13 oktober, då borgenärerna hade accepterat ackordsförslaget.
En ny affärsidé presenterades där Rizzo och Accent slås ihop till ett gemensamt koncept – i Sverige under namnet Rizzo och i Norge under det inarbetade Morris. Butiker har lagts ner och personal sagts upp. Totalt har kostnaderna minskat med 100 miljoner kronor.

RIZZO

De kvarvarande 94 butikerna – 56 Rizzo och 4 NK-avdelningar i Sverige och 34 Morris i Norge – ska byggas om. Hittills är 60 ombyggda, de flesta i Sverige. Pandemin har dock satt käppar i hjulet. Planerna för det nya konceptet hann knappt ta form innan Rizzo Group tvingades ansöka om en ny företagsrekonstruktion efter att först ha infört inköpsstopp för varor och tjänster och gjort en kontrollbalansräkning i början av april.
– Eftersom vi har varit i rekonstruktion under större delen av pandemin har vi inte fått en krona i ekonomiskt stöd, säger Lars Fins. Det är klart vi önskar att vi hade kunnat få lite mer stöd, speciellt när man läser att stora välbärgade företag som Volvo har fått två miljarder i ekonomiskt stöd. När man är i rekonstruktion är inte livet jätteenkelt och att då få en pandemi som lök på laxen gör det inte enklare.

Lars Fins menar att det är ett under att de överhuvudtaget ”har klarat sig upprättstående”.
– Men vi är tjuriga och har ett fantastiskt gäng. Om man hela tiden jobbar i motvind, inte får någon support och bara få negativa tidningsrubriker, då blir det till slut så att alla knyter nävarna och känner ” vi ska greja det här”. Det blir en kämpaglöd som är helt enastående, det är den positiva uppsidan. Vi är ett så bra gäng och i grunden ser vi att det vi håller på med går att driva lönsamt, vi har en modell som gör att det kommer att bli lönsamt bara vi får chansen att göra det vi vill.

Tanken är att det nya butikskonceptet med det bästa från Rizzo, Accent och Morris ska kompletteras, kanske med klockor, smycken och hörlurar.
– Våra två stora kategorier är skor och väskor, men vi tror att vi även behöver andra produkter. Det är viktigt att poängtera att vi inte har bestämt vad vi ska sälja, vi har sagt att vi provar och testar. Vi har fortfarande inte fått svar på hur konceptet fungerar, eftersom vi inte har haft möjlighet att testa det fullt ut på grund av pandemin. Vi vet lite mer än förra sommaren, men det ligger en blöt filt över allt som vi försöker testa. Det innebär att vi inte har några riktiga svar. Jag hoppas innerligt att vi ska kunna fortsätta sälja skor under varumärket Rizzo, det är otroligt fina och omtyckta skor. Men det är för tidigt att säga om vi ska sälja mer av egna varumärken eller av andra. Så här långt har vi fått bra gensvar på skodelen.

Rizzo hörlurar
Rizzo hörlurar.

Lars Fins beskriver konceptet som ”ett embryo till någonting, där vi inte ens har gjort hälften av det jag vill göra”.
– Konceptuellt har vi bara satt upp 1.0-versionen. Ett koncept är något man utvecklar tillsammans med konsumenterna, och eftersom vi har haft så begränsat med konsumenter – generellt kan man säga att vi bara har haft unga konsumenter, de äldre har ju inte fått gå i våra butiker –  vore det naivt att säga att vi har hittat rätt koncept. Däremot tycker vi att vi har fantastiskt fina produkter och möjligheter och vi hoppas att vi ska få chansen att göra det vi har tänkt och testa skarpt på hela målgruppen, från ungdomar till 70-plusare.

Lars Fins menar att det är nödvändigt att vända sig till en bred målgrupp.
– I lilla Sverige och lilla Norge, där vi är, kan man inte utesluta människor om man ska driva butik. Man måste inkludera alla, det är en förutsättning för att kunna existera med en fysisk butik. Du har råd att nischa dig om du ligger på Östermalm, i Sturegallerian och fyra ställen till i Norden.
Själv är Lars Fins omvittnat bra på att inkludera och få med sig både medarbetare och kunder på tåget. Han har en både lång och gedigen bakgrund inom retail och kommer närmaste från Blomsterboda, ett företag som levererar blommor till dagligvaruhandelns blomsteravdelningar, där han var vd. Tidigare var han vd för Life Europe och han var också med och grundade färdigmatskonceptet Gooh. Han har varit chef för Gröna Konsum och marknadsdirektör i Coop Sverige. Under 1990-talet var han med och lanserade Handlar’n och Tempo inom Axfood/Dagabs servicehandel.
Trots många år på ledande befattningar inom retail, är modebranschen ett nytt område för Lars Fins.
– Jag har alltid tyckt att modehandeln är märklig med sina nischade koncept inom framför allt kläder. Hur många människor i lilla Sverige är till exempel intresserade av att gå runt i stickade regnbågsfärgade koftor från Desigual. Om man tittar är det inte många och för mig är det då märkligt hur man kan öppna butiker med de där kläderna som så få människor vill ha. Och nu ser man ju också hur till exempel Odd Molly börjar köpa fastigheter i stället.

Lars Fins tar Saab som ytterligare ett exempel. Alla tyckte att det var kul att bilen tillverkades i Trollhättan, men faktum är att väldigt få köpte den.
–  Vad man än gjorde var det för få som faktiskt köpte Saab. Det är samma sak i modevärlden – det är svårt att driva butik när marknaden blir för liten. Inom fackhandeln håller man gärna fast vid sitt sätt att exponera varorna och driva butik, väldigt få sticker ut. Nu sitter inte jag inne med en mirakellösning, men det har varit en överetablering inom handeln, kanske för att det tidigare har varit för lätt att driva butik. Skohandeln skiljer sig från klädhandeln på det sättet att man kanske har varit lite för bred i sitt sätt att driva skobutik. Man säljer relativt få modeller, men känner att man måste ha alla de andra modellerna också för att vara en riktig skobutik. Det är därför vi säger att vi ska plocka ut storsäljarna i vårt koncept för skor och sälja dem tillsammans med annat. Men det gäller att ha fingertoppskänsla, hitta rätt mix och sedan kommunicera det på ett starkt och smart sätt. Som konsument kan jag tycka att marknadsföringen i skobranschen har varit väldigt intetsägande. Man kanske har tyckt att det räcker att ha en bra skobutik för att folk ska komma dit och handla.

Text: Agneta Trägårdh
Foto: Rizzo Group

Läs mer i papperstidningen.