De svenska e-handelsbolagen har en närmast explosionsartad omsättning. Payson har kartlagt Sveriges största e-handelsraketer. På andra plats kommer sneakersbutiken Solestory som på ett år har ökat sin omsättning med 47 718 procent.

Solestory startade som en nätbutik i februari 2016 och i april samma år öppnades en fysisk butik på Regeringsgatan i Stockholm.
– Det är ju vårt första år, så det känns lite magstarkt att vi som rookies kommer på andra plats på den här listan, säger grundaren Pontus Frivold. Vi har ju gått från 0, så det är klart att ökningen blir stor. Siffrorna blir lite missvisande. Men det är självklart kul att så många kunder har hittat till oss på så kort tid.
Pontus Frivold har en bakgrund inom basket, han har själv både spelat och bland annat varit assisterande förbundskapten, därför blev det naturligt att nischa Solestory mot basket.
– Vi såg att det fanns ett hål i marknaden för basketskor och konceptet attraherade varumärkena. Solestory har en tydlig nisch och en målgrupp som vi vänder oss till. Tack vare att vi jobbar med varumärken som Jordan, Adidas och Nike så hittar kunderna till oss. Alla älskar skor och just nu är det ett väldigt drag kring sneakers. Så var det inte för några år sedan. När jag gick på gymnasiet var det kanske en speciell dunjacka alla skulle ha, i dag är det fokus på skorna. Det är kul att folk förstår vad som är viktigt i livet.
Att bara starta en nätbutik var inget alternativ för Pontus Frivold och hans kompanjoner.
– Visst är webben vår starkaste plattform, men det är viktigt att finnas lokalt också. Webbutiken är mer global och den fysiska butiken är lokal. Vi ser skillnad på bara den korta tid som vi enbart hade nätbutik, den fysiska butiken ger legitimitet åt verksamheten. Det ger kunderna trygghet att veta att vi också finns fysiskt i Stockholm. Jag tror att de fysiska butikerna behövs, kunderna uppskattar det.
Solestory lever upp till sitt namn. Varje sko har sin egen historia. I butiken sitter en iPad bredvid varje sko, som berättar storyn om just den skon, där kan kunderna också se vilka storlekar som finns i lager, pris och annan information.
– Man kan säga att butiken är som ett digitalt showroom, säger Pontus Frivold. Vi jobbar mycket med att det ska hända saker i butiken. Våra kunder får träffa landslagsspelare, vi tittar på basketmatcher tillsammans på nätterna och en massa annat. Kunderna har en hög kravbild på butikerna i dag som man får försöka leva upp till.
Att starta ny både webbutik och fysisk butik har varit tufft.
– Det är kämpigt att komma som helt ny aktör, man står inför många utmaningar.
På frågan om det finns planer på att öppna flera fysiska butiker, svarar Pontus Frivold:
– Man vill alltid öppna nya butiker, men det tar tid att fota och filma alla skor, så vi känner att vi vill växa in i verksamheten ordentligt, växa organiskt, innan vi tar nästa steg.
Det är betallösningsföretaget Payson som har kartlagt de svenska e-butikernas omsättningstillväxt.
– E-handeln växer inom de flesta kategorier, men vi kan se att de produkter som är mest populära är kläder, sporttillbehör och inredning. Nu ser vi fram emot en stark avslutning på året där vi med säkerhet kommer att se ytterligare försäljningsrekord för e-handeln”, säger Emma Lindgren, marknadschef på Payson.

Varje sko har sin egen historia. Den går att läsa på en iPad bredvid skon.

Fakta:

SVERIGES 10 STÖRSTA E-HANDELSRAKETER:
1. Moodcompany.com – 61 850 %
2. Solestory.se – 47 718 %
3. Crystalline.se – 14 250 %
4. Buyersclub.se – 10 250 %
5. Lightboxdeco.com – 9 725 %
6. Sagolandet.nu – 9 100 %
7. Maddii.se – 6 386 %
8. Gosharp.se – 6 086 %
9. Stockholmfurniture.se – 5 800 %
10. Mrgrillz.se – 5 529 %