I den värsta krisen kanske någonsin för skobranschen vågar Jennie Herbst öppna en ny skobutik i Karlshamn.
– Visst kan det vara tufft att öppna i de här tiderna, men då får man vara lite mer kreativ och komma på coronasäkra event, säger den 32-åriga entreprenören.

Jennie Herbst jobbade som butikschef på MQ Marqet i Karlshamn när kedjan gick i konkurs.
– Det blev rörigt och jag började fundera på vad jag ville göra, berättar hon.
När den 100 kvadratmeter stora affärslokalen med bästa läget på gågatan i Karlshamn blev ledig, gick hon ut på stadens gemensamma Facebookgrupp och frågade Karlshamnsborna vad de ville ha.
– Jättemånga svarade att de ville ha en skobutik med barnskor.

Eftersom Jennie jobbat som butikschef på Deichmann i Stockholm under flera år, var hon helt rätt person att infria önskemålet.
– Jag har även jobbat som butikschef på KappAhl, men det här är min första egna butik och det har varit så roligt att planera allting från början. Jag är beredd att jobba mycket. Till att börja med kommer jag inte att ha någon anställd. Som butikschef är man van att arbeta många timmar och att ha ett stort ansvar och jag har också två föräldrar som båda är egna företagare, så jag vet alla nackdelar med att driva eget.
Den nya butiken Walk in Style säljer dam-, herr och barnskor. Några av varumärkena är Marstrand, s.Oliver, Tamaris, Pax, Gulliver, Graninge och Sköna Marie. Jennie säljer även väskor från Springfield, Lycke och Puccini.

Skobutik

De första tre veckorna har gått över förväntan.
– Den lokala pressen har ju skrivit om att jag ska öppna så folk har varit nyfikna och kommit. Jag har sålt en hel del vårskor; sneakers och finskor. Det märks att folk längtar efter att få klä upp sig igen. Däremot har jag inte sålt så mycket outdoor, det har man nog redan köpt på sig tidigare under pandemin.
När Jennie gick till banken och berättade att hon ville öppna en skobutik, var reaktionerna blandade.
– En del var väldigt skeptiska, medan andra tyckte att det var roligt att jag ville satsa på Karlshamn. Jag har också fått mycket hjälp av nyföretagarcentrum. Det är roligt att lära sig driva företag, jag vill ha koll på det mesta.

Den stora frågan är hur hon vågar göra den här satsningen mitt i en pandemi, där skobranschen är en av de hårdast drabbade branscherna.
– Jag har märkt en skillnad på kunderna, de är väldigt måna om den lokala handeln. I början av pandemin gick flera butiker här i Karlshamn i konkurs. Det fick folk att inse att de måste stötta den lokala handeln om de vill ha kvar den. Under de här veckorna som jag har haft öppet ser jag också att folk vågar sig ut på ett helt annat sätt nu än för ett år sedan, de är ute och vill handla och de är bra på att hålla avstånd. Visst är det tufft att bygga upp en helt ny kundkrets i de här tiderna, men jag känner många sedan min tid på MQ och jag vet vad de vill ha. Städerna runt omkring har också drabbats hårt med många konkurser, så kunderna kommer hit till Karlshamn och handlar istället.

walkinstyle

Men utan tiden på Deichmann i Stockholm, hade Jennie aldrig vågat göra den här satsningen.
– Jag har gått efter mina tidigare erfarenheter från skobranschen. På Deichmann fick jag möjlighet att utvecklas fort och testa flera olika roller. Utan den tiden i ryggen hade det nog inte gått.
Jennie hoppas att butiken ska gå så bra att hon så småningom ska kunna anställa någon.
– Än så länge är det bara jag och Zoé, det är min 9-månaders valp som är en blandning mellan boxer och amstaff. Hon är ett riktigt dragplåster, det händer att kunderna kelar mer med henne än tittar på skor.

Trots att Jennie bara har haft öppet i tre veckor, har hon redan hunnit arrangera sitt första event.
– Man får vara kreativ och hitta coronasäkra lösningar. Vi hade påskmålning utomhus för barnen och skoställ med säkra avstånd. Jag tycker att det är väldigt roligt med event av olika slag, det ser jag fram emot att kunna ha mer av. Senast på MQ hade vi levande skyltdockor i fönstren. Det är roligt att få vara kreativ.

Text: Agneta Trägårdh
Foto: Privat