Micam Milano

Allt fler skohandlare väljer att komplettera sitt sortiment med väskor för att ge kunden en större upplevelse i butiken. Men förhoppningen är förstås också att öka merförsäljningen i en allt hårdare konkurrens. – Vi har sett en tydlig ökning av skohandlare bland våra kunder, säger Ulrika Eriksson, som ritat och designat väskor sedan 1992. Sedan cirka sju år tillbaka driver hon eget – Ulrika Design – och är numera också ägare till Bozzini, den grossistverksamhet där hon en gång startade som anställd. – Vi säljer fortfarande mest till väskbutiker och boutiquer, men allt fler skobutiker tar in väskor. Det är absolut ett segment som ökar, säger Ulrika Eriksson. De senaste tre åren har företaget deltagit i Nordic Shoe & Bag Fair i Nacka strand och i och med det sett en klar förändring. – När vi började ställa ut på mässan blev kunden en helt annan, säger Ulrika Eriksson. Huvuddelen av mässbesökarna kommer ju från skobutikerna, så det var då vi på allvar kom in i skobranschen. Hos oss svenskar har kvalitetstänket länge varit rådande när det gäller just väskor. – Vi har en benägenhet att tänka att det ska vara något klassiskt och praktiskt, helst i skinn, något som kan hålla i många år, och då finns det inte många färger att välja på, förklarar Ulrika Eriksson. Men Ulrika Eriksson har sett en förändring i den här hållningen hos slutkunden. Nu vågar vi faktiskt i större utsträckning prova lite annat också. Läs mer i tidningen. Klicka här för att bli prenumerant